Cпецпроекти

«Немає ніякого кумівства»: що сталося с Jager Music Awards


Місяць тому Україна святкувала 30-ту річницю першої церемонії, мабуть, найвідомішої української музичної премії — «Червона рута». З 17 по 24 вересня 1989 року в Чернівцях відбувся перший фестиваль української сучасної пісні та популярної музики, який проходив під пильним контролем КДБ, міліції та Компартії.

Сьогодні, на щастя, у нас вільна країна і можна проводити премії, не ховаючись від спецслужб. Але організатори потрапляють під нагляд більш уважних структур — соцмереж. Саме завдяки цим медіаресурсам будь-який інформпривід може стати сенсацією.

15 листопада в арт-галереї LAVRA буде оголошено переможців першої незалежної музичної премії Jager Music Awards. Серед номінантів ДахаБраха, YUKO, Джамала, Аліна Паш та інші. Після оголошення всіх номінантів музичний журналіст і засновник піар-лабораторії Саша Варениця написав пост та відреагував на склад номінатів.

Jagermeister Music Awards – цирк на дроте. То, что могло стать ответом лживым и ангажированным поп-премиям превратилось…

Опубліковано Sasha Varenitsa Вівторок, 22 жовтня 2019 р.

Почав журналіст з того, що кожна «номінація — то facepalm». І «пройшовся» майже по всіх. Зокрема обурився тим, що «ДахаБраха, яка випустила один трек за рік потрапила у номінацію “Гурт року”», а також тим, що в номінації «Хіп-хоп року» немає Аlyona Аlyona, але є Аліна Паш, яка говорила, що вона не про хіп-хоп.

Підрезюмував свій погляд на премію піарник припущенням, що деякі з номінантів — протеже програмної директорки Jager Music Awards Євгенії Стрижевської. Відразу зауважимо, що Євгенія відреагувала на звинувачення Сашка та ознайомила його з матеріалами відбору фіналістів до різних номінацій. Після цього Варениця приніс свої вибачення за звинувачення Стрижевської у заангажованості відбору номінантів.

«Як з’ясувалося, ряд номінантів, що викликали у мене здивування, з’явилися там тільки після відмови безлічі ключових артистів від участі в JMA (Jager Music Awards, – прим.). Чому так сталося і які причини відмови – це вже до організаторів, піар-службі премії і самих артистів», — йшлося в «апдейті» Олександра.

Ми вирішили поглянути на цю ситуацію з обох боків і поговорили із Сашою та Євгенією щодо цієї ситуації. Але для початку варто розібратися, як саме відбувається номінування артистів на цю премію. Почнемо з номінації Young Blood.

Ця номінація має трьох призерів: Young Blood People’s Choice, Young Blood Гран-Прі (від експертів журі) та Young Blood Jägermeister Choice (вибір бренду).  Музиканти власноруч подають свої твори (заявки). Всі вони проходять попередню модерацію на сайті Jager Music Awards. Далі починається перший етап голосування аудиторії. Цього року організатори отримали в двічі більше заявок — 576.  Після першого етапу голосування та за його результатами формується 2 коротких списки. Короткий список фіналістів Young Blood People’s Choice формується з 30 заявок, що набрали найбільшу кількість голосів (лайків) та пройшли перевірку на відповідність правилам.

Короткий список претендентів на Young Blood Гран-Прі (ТОП-56) формується з 45 заявок (30 з першого списка плюс наступних 15), що набрали найбільшу кількість голосів (лайків) та пройшли перевірку на відповідність правилам, та з ще 11 заявок, обраних організатором (з усіх 576 заявок). На другому етапі експерти обирають переможця з цих 56.

Третього переможця — Young Blood Jägermeister Choice — обирає бренд.

Окрім цього, є 10 основних номінацій: «Гурт року», «Сингл року», «Відео року», «Хіп-хоп артист року», «Рок-артист року», «Електронний артист року», «Лейбл року», «Подія року», «Діджей року» та «Внесок в індустрію». Українські експерти подають до кожної номінації свої варіанти. У кожній номінації від 3 до 5 учасників. Варіанти, що набрали найбільшу кількість збігів, потрапляють до коротких списків: у кожній номінації по 3 номінанти. Якщо на першому етапі є однакова кількість голосів (таке цього року трапилося у 4 з 10 номінацій), відбувається повторне голосування.

Після формування коротких списків починається другий етап голосування. Всі (українські та іноземні) експерти журі обирають одного з 3 номінантів у кожній з основних номінацій. Саме до цих номінацій Саша й мав запитання, однак коли він дізнався, як саме цього разу відбирали артистів, то публічно вибачився.

«Критерії оцінювання не були широко поширені серед аудиторії. Й тому виникли запитання щодо шорт-листів. Наприклад, у номінації “Внесок в індустрію” оцінюється внесок людини або компанії за останні 5 років. Також, на мою думку, є дискусія щодо розуміння концепції власне слова “незалежної”. Дехто розуміє це слово як “чистий андеграунд”. Хоча це не зовсім так», — говорить про особливості відбору Євгенія Стрижевська.

Також вона зазначає, що в деяких номінаціях організатори отримали відмову від участі.

«Власне до публікації коротких списків передує великий шмат роботи. Зокрема це комунікація з менеджментом кожного гурту або ж з власником ТМ, якщо йдеться про бренд. “Ви увійшли до коротких списків у такій-то номінації. Чи готові Ви бути номінованими…” І так сталося, що переважно з об’єктивних причин (напр., лейбл Rookodilla та всі їхні артисти жодним чином не можуть бути присутні на будь-яких подіях, так чи так пов’язаних з алкоголем) ми отримали декілька відмов. Були й дивні відмови, втім це право кожного — хотіти або не хотіти отримати премію», — розповідає Євгенія. І додає, що після оголошення коротких списків у номінаціях організатори зітикнулися з хейтом.

«Без більш детального аналізу почалася хвиля звинувачень у “кумовстві”. Що найгірше — це були представники медіа та ті учасники, які відмовилися від номінації через свої об’єктивні причини, а потім публічно про це промовчали», — запевняє пані Стрижевська.

Саша ж натомість обурюється вибором членів журі.

«Для мене це не новина. Я не маю претензій до номінантів, я маю претензії до вибору членів журі. Конкретно на Jagermeister Music Awards імені половини людей я чую вперше. До того ж, серед членів журі є самі номінанти. Євгеній Філатов, Alina Pash, Григорій Фатьянов, директор Masterskaya, яка в кожній номінації має по кандидату. Можна довго говорити про те, що, мовляв, дуже маленька індустрія, більше нема кому судити, але це маячня. Я з ходу назву людей зо 20 незаангажованих експертів, про яких організатори премії просто забули. Тому загальний рівень організації події в цьому році я вважаю низьким», — розповів Саша Варениця у коментарі для bit.ua.

За посиланням, до речі, можна прочитати список найцікавіших українських артистів, яких рекомендує Саша, а ми ж хотіли нагадати, що й сам він входив до складу журі. Зокрема, на Sziget Ukraine у 2017-му році.

«Так, я входив до журі Sziget Ukraine, між членами якого виник скандал. Гурти Atomic Simao та O.Torvald мали однакову кількість голосів, але у фіналі гурти визначали саме вживу. Один із членів журі не приїхав на подію, але заздалегідь віддав свій голос Atomic Simao і ми дві години в курилці вирішували, чи коректно враховувати його голос. Я запропонував проголосувати заново за принципом 5 гуртів — від 1 до 5 балів. За Atomic Simao «топили» Влад Фісун і його друг з радіо Тиса ФМ. За O.Torvald — я, Женя Стрижевська та Андрій Гулик, директор Івана Дорна. Влад Фісун і чувак з Тиса ФМ спеціально поставили O.Torvald 1 бал, а Atomic Simao 5 балів. Ми ж чесно поставили Atomic Simao 4 бали, а O.Torvald — 5 балів. Так вони нас ніби перехитрували й відправили на Sziget хороший, але невибагливий гурт, який стоїть босим на сцені і просто валить спейс-рок під банальні психодел-кружечки на екрані. Добре, що Sziget Ukraine зробив висновки і наступного року повністю змінив систему голосування», — ділиться досвідом Сашко.

Згадуючи про систему голосування на Jager Music Awards, ми попросили обох спікерів уявити ідеальне журі. Так, пані Стрижевська впевнена, що журі JMA вийшло збалансованим та яскравим. На відміну від минулого року, додали представників іноземних індустрій, впливових українських промоутерів, менеджерів, продюсерів та саундпродюсерів, зберегли та розширили склад представників «нічної культури». Натомість, свідомо скоротили кількість музичних журналістів.

«Ми керувалися не лише біографією та географією діяльності того чи того експерта, а ще і його системним ставленням до процесів, що в роботі журі є надважливим. Маючи певний досвід, мені дуже хотілося відійти від ситуацій, що я їх бачила в інших конкурсах/преміях: “проголосуй за мене, я тобі довіряю”, “не зможу прийти на фінал, передаю свій голос ось такому експерту”. Чи може бути ідеальне журі у таких проєктах? Поки — ні. Що для цього потрібно? Введення серйозної мотивації, наприклад, чималеньких гонорарів за роботу. Це буде мотивувати і журі більш свідомо ставитися до справи й зніме багато інших питань», — ділиться рецептом ідеального журі програмна директорка премії.

Саша Варениця ж вважає, що в ідеального журі є один член — алгоритм. Наприклад, софт компанії Deloitte, який обслуговує Grammy і українську премію Yuna.

«Так, він показує всю нечисть і убогість української сцени та вульгарний смак нашого масового глядача, але з цим принаймні нема сенсу сперечатися. З Grammy, до слова, та сама історія. З музичного погляду, переможець премії — це абсолютно прісно, передбачувано й пошло», — впевнений піарник. Окрім цього, Саша вважає, що українському Мінкульту разом з МЗС потрібно замислитися над питанням відкриття в Україні франшизи Billboard — єдиного національного чарту, який буде заміряти ротації, продаж, стрімінг та інше: «Окремо взятим людям довіряти рішення доль артистів не можна».

Опубліковано NIICE Середа, 21 листопада 2018 р.

Про залежність фінального результату від рішення конкретних людей говорить і Євгенія Стрижевська. Більше того, серед номінантів опинився й форум концертної індустрії Kyiv Music Days, засновницею якого є пані Стрижевська. За її словами, першою думкою, коли вона про це дізналася, було «негайно прибрати проект з короткого списку». Вона переймалась, що одразу почнуть говорити про «корупцію» чи «накрутки».

«Мені дорожча моя репутація. Понад те, я прекрасно розумію, що поруч з іншими номінантами (Євген Філатов, Іван Дорн), ми ще занадто молоді і якось це дуже зухвало. Мене переконало два аспекти. Фактологічний та філософський. По-перше, коли технічна служба надала результати повторного голосування, був реальним і прозорим відрив Kyiv Music Days, і мій проєкт мав потрапити до короткого списку. А по-друге, двоє експертів ринку (не з журі), з якими я радилася, висловили однакову думку: “Корупцією буде те, що ти не врахуєш думку членів журі, які віддали за твій проєкт голоси. Оце і буде обманом”. Ви можете подумати, що мені ця думка була просто приємною. Ні. Коли є чесні результати, твої особисті комплекси, на кшталт “а що про тебе подумають”, не мають ставати на заваді розвитку гарної і важливої справи. І Ви знаєте, якщо люди починають тебе в чомусь підозрювати, це їхня, а не твоя проблема. Якщо вони навкруги себе бачать тільки інтриги та негатив, це також їхній вибір. Це їхнє життя, в якому є місце інтригам та негативу. Не моє», — ділиться Євгенія.

І відразу ж відповідає на питання, щодо «кумівства» на українських преміях. За її словами, обґрунтованого й доведеного непотизму вона не бачила, а на підозри – не хоче витрачати свій час. Також вона згадує, що коли експерти формують шорт-листи на Kyiv Music Days Awards, то десь 90% учасників — з Києва. Тому Євгенія інколи може нагадати експертам про круті компанії з регіонів. І ті погоджуються, що несправедливо не внесли цих учасників до шорт-листу. Так вона робила у декількох номінаціях цього року. За її словами, коли експерти голосували в цих номінаціях додані нею номінанти займали призові місця, а в одній з номінацій здобули перемогу

«В одному великому й важливому конкурсі був випадок, скажемо так, “не дуже чесної, але дуже емоційної” гри частини журі, до якого входила і я. Але знову ж таки, це їхній вибір. І це було не “кумівство”, а “аудіофілія”. Люди не змогли думати стратегічно, розуміючи кого і для чого вони мають обрати. Вирішували не дуже тверезі емоції», — згадує ще один випадок Стрижевська.

Як ми згадували на початку тексту, Саша Варениця спочатку обурився номінантами на премію Jager Music Awards і озвучив сумніви у відсутності «кумівства» під час відбору конкурсантів. Однак пізніше визнав, що трохи помилявся.

«Я готовий вибачитися за свої претензії до премії Jagermeister Music Awards, оскільки побачив номінантів премії M1 Music Awards. Серед них — клієнти M1 PR Agency — Микита Ломакін, співачка М’ята, гурт ВВ. При цьому на премії взагалі нема артистів компанії Secret Service — Олі Полякової, Макса Барскіх, Tayanna. Висновки робіть самі. Як подолати це явище? На боротьбу з цим не слід витрачати сили. Чим далі сама премія тікає від реальності, тим швидше знецінюється її статус. Тому такими рішеннями і Jagermeister, і М1 цьогоріч впевнено покрокували назад з погляду репутації і статусу. Хоча обидва чудово починали! Перший М1 Music Awards я показував своїм друзям у різних країнах. Той, що з попурі Дорна і брейк-дансом Монатіка. Вони були шоковані й казали, що це краще, ніж MTV EMA — загальноєвопейська музичн премія. Але з кожним роком премія погіршувалася, а зараз я звернув увагу, що їхня зовнішня реклама в місті взагалі без лайн-апу. Коли в номінації “Рок!” Сергій Бабкін з піснею про “насіння-кохання” має статус фрешмена, то таке, схоже, й на афішах писати не можна», — іронізує Саша в бесіді з bit.ua.

Іронічно він відповів і на наше запитання, кому найбільше потрібні українські музичні премії. «Бренд-менеджерам алкогольних, енергетичних і газованих напоїв», — підрезюмував свою думку Саша Варениця. Євгенія Стрижевська теж підійшла до відповіді на це запитання дещо з гумором, але її анекдот більш сумний.

«Вони (премії, — прим.) потрібні ринку загалом, хоча він ще не зовсім це розуміє. Бо ринок ще не зовсім є. І дуже багато конструктивних намагань його розвивати стикаються з дивними ментальними рисами.  Дуже яскраво це характеризує один старий анекдот:
— Знаєте чому в пеклі біля чану з євреями є охоронець, а біля чану з українцями — немає…
— Ні, чому?
— Бо коли хоч один з євреїв хоч на трошки намагається вибратися, він одразу тягне за собою решту. А коли хоч один українець починає вибиратися, всі інші його починають топити…

Але ж це просто анекдот», — підсумувала Євгенія.

Ми ж нагадуємо, що голосування за номінантів відкрите ще два дні, а свій голос можна залишити за посиланням.

ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ Чи робить музика нас розумнішими

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь
 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: